Розробки уроків


ПРИРОДНИЙ РУХ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ. ДЕПОПУЛЯЦІЯ.
МЕТА: розкрити поняття,що характеризують природний рух населення; навчити учнів аналізувати демографічну ситуацію, порівнювати показники, робити висновки.
ОБЛАДНАННЯ: карта населення України, атласи, підручники, статистичні данні.

ХІД УРОКУ

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

2.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
ГЕОГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ.
1.      Наука, що вивчає населення:
а) соціальна географія;              б) демографія.
            2.   Назвіть адміністративну область України з найвищою густотою населення:
                   а) Житомирська;            б) Чернігівська;         в) Херсонська.
            3.   Процес природного зменшення населення називається:
                   а) депопуляцією;           б) етноцидом;           в)геноцидом.
            4.   Назвіть адміністративну область України з найвищою густотою населення:
                  а) Луганська;       б) Донецька;              в) Дніпропетровська.
            5.   Роки, у які стався найбільший голодомор в Україні:
                  а) 1920 – 1922 рр.;          б) 1947 – 1948рр.;     в) 1932 – 1933 рр.;    г) 1953 – 1954 рр.
            6.   Чинники, що впливають на розміщення населення:
                  а) природний;     б) релігійний;            в) економічний;        г) культурний.
            7.   Коли відбувся останній перепис населення України:
                  а) 1989 р.; б) 2001 р.;      в) 1937 р.;      г) 2002 р.
            8.   Назва якої історико-географічної землі збігається з назвою найвищого військового
                  чину в Запорізькій Січі:
                  а) Гетьманщина; б) Гуцульщина;         в) Бойківщина.
            9.   Розкрийте зміст поняття «населення».

3.      ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
РОЗПОВІДЬ УЧИТЕЛЯ.
Особливості демографічної ситуації формуються під дією зовнішніх та внутрішніх чинників, у тому числі природних умов, базового генофонду, правових, моральних та релігійних норм, екологічних умов проживання тощо. До основних демографічних показників належать:
·         народжуваність – кількість живих народжених за певний період (зазвичай 1 рік) на 1000 жителів певної території,виражається в проміле (‰);
·         смертність – кількість померлих за певний період (зазвичай 1 рік) на 1000 жителів певної території (у тому числі немовлят, у результаті нещасних випадків), виражається в проміле (‰);
·         природний рух населення – різниця між народжуваністю та смертністю.
Різниця кількості народжень і смертей складає приріст населення, що може бути як позитивним, так і негативним.

Головними чинниками, що впливають на народжуваність є:
-          соціально-економічний розвиток країни;
-          санітарно-гігієнічні умови життя, у тому числі екологічні;
-          рівень медичного обслуговування;
-          становище жінки в суспільстві;
-          релігія;
-          традиції певної держави;
-          війни;
-          кількість міських і сільських мешканців;

ЗАВДАННЯ: за даними довідкової таблиці обчисліть природний приріст населення України. Результати запишіть у таблицю.
Природний рух населення України.
Рік
1965
1970
1975
1980
1985
1991
1992
1995
2000
2007
Народжуваність
15,3
15,2
15,1
14,8
15,0
12,5
11,0
10,7
7,9
10,3
Смертність
7,6
8,8
9,0
11,4
12,1
12,9
13,4
14,2
15,0
16,4
Природний приріст











            Побудуйте графіки зміни народжуваності (червоний колір), смертності (чорний колір) та природного приросту населення (синій колір) в одній системі координат. Проаналізуйте побудовані графіки. Визначте, які причини зумовили зміни у чисельності населення та його природному русі.

            РОЗПОВІДЬ УЧИТЕЛЯ.
Демографічні процеси в Україні характеризуються низьким рівнем народжуваності, високою смертністю й негативним природним приростом. У країні відбувається депопуляція.

ДЕПОПУЛЯЦІЯ  - відсутність заміщення поколінь, тобто інтенсивне зменшення кількості мешканців країни.

Негативні процеси в демографії особливо глибокі на селі. Так, у кожному четвертому селі діти не народжуються взагалі, в кожному десятому селі немає дітей віком до 5 років, а у 1 500 селах немає молоді віком 16 – 20 років.

4.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 1. Опрацювати §9(7);
           
    
            

Комментариев нет:

Отправить комментарий